خبرگزاری نوجوان

نوجوان ها هم خبرنگارند.

خبرگزاری نوجوان

نوجوان ها هم خبرنگارند.

خبرگزاری نوجوان
طبقه بندی موضوعی

موج سوم کرونا در راه است!

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸ ق.ظ

نوجوان نوشت: با اینکه این مسئول در مرکز بهداشت کرمانشاه صحبت از موج دوم بیماری به میان می‌آورد اما حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونای تهران در گفت‌وگو با «شهروند» نظر دیگری دارد. به گفته او، در حال حاضر ما در موج سوم بیماری قرار داریم: «در اسفند ماه موج اول را شاهد بودیم، از اوایل فروردین تا سیزدهم در موج دوم بودیم و حالا هم در موج سوم قرار داریم.» براساس اعلام او، موج یعنی یک دوره اپیدمی. زمانی که از بررسی منحنی شیوع بیماری به این نتیجه برسند که موارد ابتلا در روزهای گذشته پایین رفته و پس از مدتی دوباره به اوج رسیده، می‌گویند موج جدید بیماری رخ داده است: «در منحنی میزان شیوع از موارد کم شروع می‌شود تا به اوج برسد. زمانی که اوج اتفاق افتاده و دوباره موارد ابتلا کم شود و بعد از آن بار دیگر موارد ابتلا بالا رود، گفته می‌شود موج جدید رخ داده است. البته همه اینها بستگی به منحنی شیوع دارد که بر اساس آن می‌توان خبر از موجی جدید داد.» سوری می‌گوید: «یک دوره بیماری می‌تواند چندین موج داشته باشد و هر موج می‌تواند چندین پیک در خود تجربه کند. بنابراین زمانی که پیک پایین می‌آید گفته می‌شود موج تمام شده و ممکن است موج بعدی شروع شود.» این اپیدمیولوژیست ادامه می‌دهد: «طول دوره بیماری دو هفته است؛ یعنی از زمانی که فرد نشانه‌های بیماری را در خود می‌بیند تا زمانی که بهبود یابد دو هفته طول می‌کشد. بنابراین این چهارده روز روی پیک و موج تأثیرگذار است.» با اینکه در شرایط فعلی ایران هم مثل سایر کشورها به‌ طور مداوم وارد پیک و موج‌های جدید این بیماری می‌شود و هر بار با ورود به این دوره آمارها روند تصاعدی به خود می‌گیرند، اما مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موج بعدی بیماری که در پاییز و زمستان رخ می‌دهد، هشدار می‌دهند. حالا هم به گفته معاون کل وزارت بهداشت و با استناد به خبرهای رسیده از سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شود که موج کرونا در پاییز و زمستان شدیدتر هم خواهد بود.

با اینکه این مسئول در مرکز بهداشت کرمانشاه صحبت از موج دوم بیماری به میان می‌آورد اما حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونای تهران در گفت‌وگو با «شهروند» نظر دیگری دارد. به گفته او، در حال حاضر ما در موج سوم بیماری قرار داریم: «در اسفند ماه موج اول را شاهد بودیم، از اوایل فروردین تا سیزدهم در موج دوم بودیم و حالا هم در موج سوم قرار داریم.» براساس اعلام او، موج یعنی یک دوره اپیدمی. زمانی که از بررسی منحنی شیوع بیماری به این نتیجه برسند که موارد ابتلا در روزهای گذشته پایین رفته و پس از مدتی دوباره به اوج رسیده، می‌گویند موج جدید بیماری رخ داده است: «در منحنی میزان شیوع از موارد کم شروع می‌شود تا به اوج برسد. زمانی که اوج اتفاق افتاده و دوباره موارد ابتلا کم شود و بعد از آن بار دیگر موارد ابتلا بالا رود، گفته می‌شود موج جدید رخ داده است. البته همه اینها بستگی به منحنی شیوع دارد که بر اساس آن می‌توان خبر از موجی جدید داد.» سوری می‌گوید: «یک دوره بیماری می‌تواند چندین موج داشته باشد و هر موج می‌تواند چندین پیک در خود تجربه کند. بنابراین زمانی که پیک پایین می‌آید گفته می‌شود موج تمام شده و ممکن است موج بعدی شروع شود.» این اپیدمیولوژیست ادامه می‌دهد: «طول دوره بیماری دو هفته است؛ یعنی از زمانی که فرد نشانه‌های بیماری را در خود می‌بیند تا زمانی که بهبود یابد دو هفته طول می‌کشد. بنابراین این چهارده روز روی پیک و موج تأثیرگذار است.» با اینکه در شرایط فعلی ایران هم مثل سایر کشورها به‌ طور مداوم وارد پیک و موج‌های جدید این بیماری می‌شود و هر بار با ورود به این دوره آمارها روند تصاعدی به خود می‌گیرند، اما مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موج بعدی بیماری که در پاییز و زمستان رخ می‌دهد، هشدار می‌دهند. حالا هم به گفته معاون کل وزارت بهداشت و با استناد به خبرهای رسیده از سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شود که موج کرونا در پاییز و زمستان شدیدتر هم خواهد بود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۲۸
علی نوری

کرونا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی